Aanpak

De beste manier om een positieve cultuur te krijgen is door 'het' zelf te doen.

  Het staat in de Harvard Business Review dus is het waar!

De gelukkige en betrokken medewerker is een onderwerp wat voor velen niet goed bespreekbaar was, zeker niet in de directiekamers. 'Dat doe je maar in je eigen tijd, hier gaat het om zo efficiënt mogelijk geld verdienen', is wat we vaak hoorden als we over het geluk van de organisatie begonnen. 

"Het staat in de Harvard Business Review, dus het is waar!"

Tegenwoordig is het onderwerp beter bespreekbaar. Organisaties beginnen te beseffen dat gelukkige medewerkers leiden tot gelukkige klanten. En wie wil dat nou niet. Bovendien blijkt uit allerlei wetenschappelijk onderzoek dat positieve en gelukkige organisaties winstgevender zijn, minder ziekteverzuim hebben, creatiever zijn, minder verloop hebben en een grotere aantrekkingskracht hebben op toekomstige medewerkers én klanten.

Kortom, happiness vertaalt zich in waarde, ook in financiële zin. Het klinkt als een open deur. En dat is het ook. Maar toch, hoe werkt jouw organisatie aan positief gedrag en geluk?

"Het is niet zozeer dat we niet weten wat we doen, maar we doen niet wat we weten." - Kim Cramer PhD

Samen met onze klanten ontwikkelen we programma’s die positief gedrag stimuleren bij de medewerkers. Zowel op het gebied van geluk als op het gebied van de waarden of het merk van een organisatie. Onder positief gedrag verstaan wij dus gedrag dat de betrokkenheid bij de organisatie verbetert én het geluk van de medewerkers vergroot. Kortom Emotome laat organisaties beter presteren door mensen in beweging te brengen.

Onze methodiek en tooling is erop gericht medewerkers met elkaar in dialoog te breengen en zich bewust worden van de zachte factoren die het werkplezier en de betrokkenheid beïnvloeden zoals bijvoorbeeld waardering, vertrouwen, verbondenheid en positiviteit.

Met behulp van ons eigen wetenschappelijke onderzoek, positieve psychologie en technieken die gedrag beïnvloeden, zorgen we er voor dat mensen het initiatief nemen, nieuwe routines ontwikkelen en in beweging komen. Want alleen dan vindt er verandering plaats.

 

Dialoog

Een belangrijk onderdeel van onze programma’s is de dialoog tussen medewerkers. Wij trainen de facilitators van deze sessies en bieden ze een kader en tools om iedereen aan het woord te laten. Een open dialoog over geluk en eigen gedrag doet wonderen en vergroot het begrip, bewustzijn en werkplezier al meteen.

Bewustwording

Wij maken mensen bewust dat je positiviteit en geluk heel goed zelf kunt beïnvloeden. Je moet alleen inzicht hebben in de bouwstenen van geluk en bereid zijn actie te nemen. Als je weet wat de bouwstenen van geluk zijn en je inzicht hebt in wat deze voor jou betekenen, kun je aan de slag gaan met het ontwikkelen van positief gedrag en geluk. Helemaal als je het ook nog leuk maakt om te doen.

Happy Habits

Het zijn de kleine dingen die het hem doen. Vaak willen we grote stappen nemen. Dan bereik je immers sneller je doel. Maar voor grote stappen heb je ook veel energie en motivatie nodig. Door kleine acties en routines te ontwikkelen heb je meer succes. Want kleine stapjes zijn makkelijker te nemen en met vele kleine stapjes boek je ook een groot resultaat. Ons advies is dan ook begin niet te groot. Maar begin klein met wat wij Happy Habits noemen.