Check In en geluk

Waarom word je van een Check In gelukkig ? 

Domein: Veiligheid

Stel je gaat naar een klassiek concert. Je zit in de zaal en het doek gaat open. Op het podium zitten een aantal orkestleden warm te spelen. Een paar leden zitten op hun mobiel nog wat appjes te versturen. Na een paar minuten komt er een violist binnen, wat blijkt - hij is zijn viool vergeten. De dirigent rent naar binnen, rommelt nog wat in zijn papieren en begint vervolgens snel. Na 10 minuten komt net voor dat ze aan de beurt is de paukenist naar binnen gerend, slaat 3x op de pauk en rent weer weg. Wat denk je – ‘waanzin’, precies. Toch in jouw leven, op het werk, in vergaderingen gaat het vaak zo. Denk maar eens terug aan de laatste vergadering op jouw werk. Was je er zelf echt bij met je hoofd en lijf, zat je echt in de meeting – of was je nog bezig met allerlei dingen die buiten de meeting speelde ?

Kan het ook anders ? Ja, natuurlijk. Wat enorm helpt is om je meetings te starten met een Check In.

Een Check In is een eenvoudig en krachtig hulpmiddel wat er voor zorgt dat je in het hier en nu bent. Hierdoor creëer je focus en impact. Daarnaast zorgt het voor onderlinge verbondenheid en een gevoel van veiligheid. Focus, impact, verbondenheid en veiligheid – dit draagt allemaal bij aan jouw geluk en dat van jouw collega’s.

Een Check In hoe doe je dat ?

Een Check In kun je op verschillende manieren doen. Ik geef je 4 verschillende vormen waarmee je kunt gaan experimenteren. Wellicht vinden jullie zelf nog wel een veel betere vorm. Houd echter wel het doel voor ogen; de switch maken naar het hier en nu. 

En let op, een Check In is geen groepsgesprek of discussie. Er wordt niet gereageerd op hetgeen een ander zegt, enkel geluisterd.

Vier vormen

  1. Houd gezamenlijk 1 minuut stilte voordat je aan de meeting begint. Waarbij iedereen zorgt dat hij of zij comfortabel zit en uiteraard de telefoon uit heeft staan.

 

  • Vragen die er op gericht zijn om volledig in en het hier en nu te komen.

Gebruik de volgende vragen om in te checken bij de start van een bijeenkomst.

  • Wat was je overheersende gemoedstoestand de afgelopen 24 uur ?
  • Wat is je huidige fysieke gesteldheid (feiten, geen uitleg - reden)
  • Level van Aanwezig zijn 0-100%
  • Level van Energiek voelen 0-100%
  • Level van Veiligheid/Vrijheid 0-100%
  • Wat wil je nog delen/ leidt je nog af in het volledig hier zijn?

Stel de vragen hardop aan elkaar in 2-tallen en wissel af. Vervolgens kun je plenair vragen of iemand nog iets wilt delen.

Deze vragen kun je overigens ook erg goed gebruiken om elke ochtend met jezelf een Check In te doen. Start de dag door volledig in het hier en nu te zijn ! Dat maakt gelukkig.

  • Vraag elke deelnemer iets te zeggen aan de hand van één of meerdere specifieke vragen. Je start zelf als eerste en gebruikt de ‘popcorn’ methode, dus geen rondje: deelnemers kunnen iets zeggen als ze er klaar voor zijn. Je luistert actief en neutraal. Als iedereen iets gezegd heeft kun je nog een samenvatting geven van de genoemde thema’s en gevoelens, of de agendapunten, afhankelijk van het doel waarvoor je samen bent.

 

Voorbeeld vragen:

  • Met welke vraag ben je naar deze meeting gekomen ?
  • Wat heeft jou vandaag het meest gelukkig gemaakt ?
  • Wat is jouw wens voor deze meeting ?

 

  • Hang een bord op met 3 smileys (lach, neutraal, bedroefd) en vraag iedereen aan te geven wat zijn of haar gemoedstoestand is.

 

Initiatieven en Happy Habits

Initiatief om te starten met de Check In

Reflecteer met elkaar hoe jullie meetings meestal gaan. Hoe start jullie meeting?  Wat zijn gedachtes die spelen wanneer een meeting start ? Zit iedereen meteen in de flow van de meeting of duurt dat even? Is er een gevoel van verbondenheid? Heeft de meeting de beoogde impact? Lukt het om de focus te leggen op het doel van de meeting?

Kortom gaat dit meer op de manier zoals in de inleiding over het orkest is beschreven. Of zijn jullie al een vloeiend geheel. Benoem zo feitelijk mogelijk hoe het nu gaat, zonder te denken in termen van goed of fout. Het is wat het is.

Bespreek vervolgens het doel van een Check In en hoe dit kan bijdragen aan de verbondenheid en de impact. Experimenteer met de 4 vormen en vind uit wat het beste voor jullie werkt.

Happy Habits om de Check In onderdeel te maken van de dagelijkse routine

Nu je weet wat de Check In voor jullie kan betekenen is het zaak om de Check In onderdeel te maken van jullie dagelijkse routines.

Doe dit door er een Happy Habit van te maken aan de hand van de volgende 3 onderdelen: 

  • Trigger: een vast tijdstip of bestaand gedrag
  • Routine: de Check In zelf
  • Positieve bekrachtiging: jezelf belonen dat je de routine – de Check In – hebt gedaan

2 voorbeelden ter inspiratie – met elkaar een happy habit creëren werkt het beste !

  • Elke meeting starten (trigger) we met een Check In (routine). Na de Check In kijken we elkaar allemaal even in de ogen aan om te bekrachtigen dat we dit maar mooi gedaan hebben (positieve bekrachtiging).
  • Elke ochtend (trigger) als iemand op het werk komt zet hij of zij een streepje bij de smiley die zijn of haar gemoedstoestand uitdrukt (routine), in de pauze kijken we gezamenlijk naar de uitkomst en feliciteren we elkaar voor het delen (positieve bekrachtiging).

In eerste instantie voelen de Happy Habits wellicht wat raar en gemaakt. Het is echter de snelste manier om met elkaar nieuw positief gedrag te ontwikkelen. Gaandeweg wordt de Check In natuurlijk gedrag wat bijdraagt aan geluk op het werk.


EMOTOME stimuleert geluk op het werk door een laagdrempelig & wetenschappelijk programma. Wij geloven dat iedereen het verdient om gelukkig te zijn, ook op het werk. Geluk kun je zelf beïnvloeden, als je inzicht hebt in de bouwstenen én bereid bent om actie te nemen. EMOTOME geeft je dit inzicht en faciliteert in het stimuleren van positief gedrag

Alexander KoeneComment