Het zijn de kleine dingen...

Geluk kun je zelf maken, als je inzicht hebt in de bouwstenen én bereid bent om actie te nemen. Dit inzicht krijg je door de Happy Scan. De actie bestaat uit initiatieven en gewoonten die jou gelukkig maken. Dit zijn de Happy Habits.

Een Happy Habit is makkelijk en regelmatig uit te voeren en kost weinig motivatie. En niet onbelangrijk, hij draagt bij aan jouw geluk.

Bijvoorbeeld, elke ochtend tijdens het drinken van je eerste kop koffie of thee schrijf je de doelen van die dag op. Je geeft jezelf daarna een schouderklopje omdat je dat toch maar mooi weer heb gedaan.

Een nieuwe Happy Habit maken is niet zo moeilijk, als je zorgt voor een Trigger, een Routine en een Reward.

 


Trigger

Een trigger maakt het makkelijker om nieuwe routines aan te leren. Triggers zijn bestaand gedrag, momenten op de dag of vaste tijdstippen. Het zijn gebeurtenissen waaraan je logischer wijs jouw nieuwe gedrag kunt koppelen en die je helpen herinneren de routine te starten.

Routine

De routine is de actie, hetgeen je gaat doen. Belangrijk is dat de routines in het begin heel makkelijk zijn uit te voeren met weinig motivatie. Leg de lat dus eerst maar laag. Als je makkelijk begint en de routine steeds een klein beetje moeilijker maakt, voor je het weet ben je er top in.

Reward

Het is belangrijk dat je gedrag meteen beloond wordt. Dit draagt direct bij aan jouw geluk en het helpt om de routine vol te houden. Houd het simpel en gebruik je eigen creativiteit om beloningen te verzinnen. Een high five of zeggen ‘fantastisch gedaan’ kan al voldoende zijn. Overigens, het werk nog beter als iemand anders je een compliment geeft. Daar wordt je allebei gelukkig van.