Een organisatie in beweging brengen? Vaak lukt het niet.

Van papieren tijger, naar bezige bijen Emotome | Honey Highway

Van papieren tijger... 
...naar bezige bijen

Een middag over hoe je organisaties in beweging brengt

Op vrijdag 29 juni organiseerde Emotome in samenwerking met Honey Highway een middag over beweging in organisaties; hoe papieren tijgers ontstaan en wat we kunnen leren van bijen. Binnenkort volgt de aftermovie!

Gezamenlijk hebben we onze papieren tijgers onderzocht en gekeken wat er nodig is om een organisatie in beweging te brengen. We hebben geleerd van de bijen en ons laten inspireren door Deborah van Honey Highway en Maartje van RAET. Vóór de grote zang-finale heeft Michiel de mensen een dieper inzicht gegeven in de Emotome aanpak en hoe je deze kunt toepassen in jouw eigen werk. En tenslotte hebben we het met z’n allen zingend afgesloten, onder leiding van niemand minder dan Yorick Heerkens en Terts Brinkhoff, geestelijke vader van de parade! 

Deborah Post, Honey Highway.

Mensen hebben bijen nodig. Bijen hebben bloemen nodig. Ons voedsel en onze gezondheid hangt ervan af. Wij zijn afhankelijk van de bijen voor ons voedsel; 80% van de groenten, fruit, noten op de vers-afdeling in een supermarkt is mogelijk gemaakt door bijen. De bijen staan onder druk, want als we om ons heen kijken dan zijn er veel te weinig bloemen. Deborah Post richtte om deze reden Honey Highway op en vertelde over haar zoektocht naar dé manier om de beste omstandigheden voor de bijen te creëren. Van het vinden van de juiste bloemzaden tot de lobby bij wegenbouwers en andere grote partijen, zoals Rijkswaterstaat. Tijdens een rondleiding over het landgoed Op Hodenpijl stonden we letterlijk stil bij de bijen en vertelde Deborah over de kenmerken van een happy bijenvolk. De paralellen met een happy workforce waren gauw ontdekt!


Wat kunnen wij voor de bijen doen? Juist! In beweging komen en zaaien! Meer info vind je hier.

 

Maartje Grossouw, Raet.

'Van loonstrookjesboer naar recognized world class HR solution provider'. Maartje Grossouw legde uit hoe ze de transitie van RAET startte door middel van emotive branding. Hierbij werden interne en externe stakeholders – inclusief alle medewerkers - betrokken om hun input te geven aan de gedroomde toekomst van Raet. Een nieuw en ambitieus merkverhaal was het resultaat. Vervolgens was de vraag hoe de medewerkers konden worden gestimuleerd om in beweging te komen om de gedroomde toekomst echt waar te maken. Welk gedrag hoort daar bij? En hoe zorgen we ervoor dat medewerkers ook happy zijn, de basis voor een succesvolle transitie? Daar kwam Emotome in beeld. Door in een pilot teamleiders aan de slag te laten gaan met hun collega's, met het Emotome teamprogramma als leidraad, werden medewerkers blijer, werkten ze makkelijker samen en raakten ze heel goed bekend met het nieuwe merkverhaal. Zelf gaven ze aan dat het mooi was hoe kleine veranderingen in haalbare stapjes grote impact hadden. De succesvolle pilot wordt vervolgd door het Emotome programma breder in te zetten bij Raet.
 

Het Emotome teamprogramma.

Onze eigen Michiel Alberda demonstreerde hoe het Emotome programma werkt. Met de Happy Challenge daagde hij iedereen uit met aandacht een muzieknummer te beluisteren dat we nog nooit eerder gehoord hadden. Ook legde hij uit hoe professionele veranderaars Emotome kunnen inzetten bij de medewerkers van hun klanten. Wil je zelf in beweging komen? Meld je dan aan voor de train-de-trainer-training ;) of download de Emotome app en vraag een account aan.